Наші контакти:
м.Кременець, вул. Ліцейна, 1, ауд. 35
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
|
Скакальська Ірина Богданівна - завідувач кафедри, доктор історичних наук, професор |
![]() |
професор, доктор історичних наук |
|
доцент, кандидат історичних наук |
![]() |
Сеньківська Галина Ярославівна викладач, кандидат історичних наук |
![]() |
старший викладач, кандидат філософських наук |
|
|
![]() |
Назарець Віталій Миколайович - |
![]() |
доцент, кандидат філологічних наук |
![]() |
доцент, кандидат філологічних наук Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. |
![]() |
Комінярська Ірина Миколаївна
доцент, кандидат філологічних наук |
|
старший викладач, кандидат філологічних наук |
Сумісники:
|
старший викладач, кандидат історичних наук
|
Кафедра української мови і літератури, історії та методик їх навчання
Ірина Скакальська – завідувач кафедри, доктор історичних наук, професор
Людмила Смакоуз – секретар кафедри
Наші контакти:
м.Кременець, вул. Ліцейна, 1, ауд. 35
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Освітній процес на кафедрі забезпечують 11 науково-педагогічних працівників, серед них 3 доктори історичних наук та 8 кандидатів наук. Викладання філології та історії в Академії бере початок від часу заснування Кременецького учительського інституту (1940), у якому функціонували мовно-літературний та історичний факультети. Історичний факультет після реорганізації інституту у педагогічний (1950) не зберігся, а мовно-літературний було розформовано (1956) із переведенням студентів до Львівського державного університету. У різні роки тут працювали вчені-словесники: І. Слинько, З. Тихоход, В. Покальчук, І. Лук’яненко (Савич), В. Андрієвський, О. Барабоха, Л. Худаш, П. Шелест. Заслуженим авторитетом серед студентів користувався декан мовно-літературного факультету І. Забокрицький.
Кафедра продовжує давні традиції педагогічної освіти на Кременеччині, забезпечує підготовку висококваліфікованих вчителів української мови і літератури, історії та громадянської освіти закладів загальної середньої освіти, здатних втілювати в життя ідеї сучасної парадигми навчання в умовах його реформування. Здійснює виховання у здобувачів поваги до обраної професії вчителя, підвищення загального рівня культури та світогляду, формування та впровадження прогресивних інновацій у процес навчання.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Кафедра забезпечує викладання таких освітніх компонентів:
За спеціальністю А4 Середня освіта (Історія та громадянська освіта)
Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти: вступ до спеціальності (з елементами пропедевтичної практики), основи археології, історія України, історія стародавнього світу, історія середніх віків, нова історія, новітня історія, теорія і методика навчання історії та громадянської освіти, методика організації науково-пошукової роботи школярів, філософія.
Також авторських курсів за вибором: міфологія, релігієзнавство, етика та естетика, соціологія, етнологія України, історія світової культури, спеціальні історичні дисципліни, історія історичної науки, джерелознавство історії України, історичне краєзнавство, екскурсознавство, туристичне краєзнавство, релігійний туризм, музеєзнавство, методологія історії, генеалогія, історична біографістика, елітознавство, національні меншини України між світовими війнами, історія радянського суспільства, політична історія України середини ХХ–початку ХХІ ст., проблеми суспільних трансформацій у країнах Центральної і Східної Європи.
За спеціальністю А4 Середня освіта (Українська мова і література)
Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти: вступ до мовознавства; вступ до літературознавства; вступ до спеціальності (з елементами пропедевтичної практики); основи науково-педагогічних досліджень та академічна доброчесність; педагогіка; технології виховної роботи; психологія;
основи корекційної педагогіки та інклюзивної освіти; мовно-літературна освітня галузь: методика навчання української мови та української літератури;
технології сучасного уроку української мови та уроку української літератури;
сучасна українська літературна мова (фонетика, орфоепія); сучасна українська літературна мова (графіка, орфографія, лексикологія, фразеологія, лексикографія); сучасна українська літературна мова (морфеміка, словотвір);
сучасна українська літературна мова (морфологія); сучасна українська літературна мова (синтаксис, пунктуація); практикум із сучасної української літературної мови; фольклор; старослов’янська мова; історія української літератури (давня література); історія української літератури І пол. ХІХ ст.;
історія української літератури ІІ пол. ХІХ ст.; історія української літератури кінця ХІХ ст. – поч. ХХ ст.; історія української літератури І пол. ХХ ст.; історія української літератури ІІ пол. ХХ ст. – поч. ХХІ ст.; теорія літератури; історія української літературної мови; зарубіжна література.
Авторських курсів за вибором: культура української мови, лінгвістичний аналіз тексту.
За спеціальністю 014 Середня освіта
(Українська мова, література та історія)
Другий (магістерський) рівень вищої освіти: актуальні проблеми історії України; українська наукова мова; технології навчання історії в старшій школі; методологія сучасної лінгвістики; стратегічні проблеми сучасного світу;
історичні студії: дослідження і навчання; технології формування компетентностей у мовно-літературній освітній галузі в ЗЗСО.
Також авторських курсів за вибором: актуальні політичні проблеми сучасного світу; історія цивілізації; історія Волині; краєзнавчі студії: дослідження і навчання; історія релігії та церкви в Україні; методика дистанційного навчання історії; українсько-польські відносини у ХХ ст.; військова історія.
За спеціальністю А4 Середня освіта (Історія та громадянська освіта)
Другий (магістерський) рівень вищої освіти: науковий семінар: підготовка кваліфікаційної роботи; актуальні проблеми історії України; дискусійні питання всесвітньої історії; джерелознавство історії України; світоглядно-ціннісні засади громадянської освіти; громадянська освіта та методика її навчання; стратегічні проблеми сучасного світу; технології навчання історії; історичні студії: дослідження і навчання.
За спеціальністю А4 Середня освіта (Українська мова і література)
Другий (магістерський) рівень вищої освіти: технології формування ключових компетентностей в мовно-літературній освітній галузі (українська мова, українська література); сучасний український літературний процес; актуальні питання навчання української мови в закладах освіти; актуальні питання навчання української літератури в закладах освіти; динамічні процеси в мовній структурі.
Кафедра забезпечує державну підсумкову атестацію здобувачів вищої освіти на рівні «бакалавр» та «магістр». Кафедра здійснює керівництво навчальною музейно-археологічною, фольклорною та виробничою практикою здобувачів, науковою роботою студентів, зокрема, курсовими та кваліфікаційними роботами.
![]() |
Науково-педагогічні працівники кафедри є активними учасниками міжнародних та всеукраїнських науково-практичних конференцій та семінарів.
У роботі кафедри провідне місце посідає науково-видавнича діяльність. Викладачами кафедри видано низку посібників та монографій.
Проф. І. Скакальська Політико-соціальні виміри та етнокультурні трансформації української еліти Західної Волині 1921-1939 рр.; монографія. Тернопіль: Астон, 2013, 406 с.; Скакальська І. Історія України в особах : волинська сторінка міжвоєнного періоду ХХ ст. Наукове видання. Київ, КНТ, 2017. 94 с.; Скакальська І. Практикум з історії України модерної епохи (ХІХ-ХХІ ст.). Кременець: ВЦ КОГПІ ім. Тараса Шевченка, 2020. 156 с.; Skakalska I. Polish educational and cultural space in Kremence (from XIX century to the present). Multidimensionality of Ukrainian-Polish cooperation: genesis, particularities and prospects : Scientific monograph [science eds. T. Astramovich-Leik, Ya. Turchyn, O. Horbach]. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2022. 360 p. P. 316-328.
Доц. В. Д. Собчук Історична Волинь: Північний Захід України в регіональному та локальному вимірах минулого. Кременець, 2017. 316 с.; Історія Волині : навч. посібн. Київ-Харків : Видавець О. Савчук, 2021. Т. 1. 384 с. (розділ «Історична Волинь» автор В. Собчук, с. 15–48, 3,1 авт. арк., + 8 історичних карт); Джерелознавство історії України: методичн. посібн. для студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) / уклав В. Собчук; Кременецька обл. гуманітарно-пед. академія ім. Тараса Шевченка. Кременець, 2020. 40 с.
Prof. Henryk Stronski The Great Famine and the Polesin Ukraine [in] The Holodomor – Poland – Polish Victims 1932-1933, Wydawnictwo Sejmowe, Warsaw 2020. P. 157-209; Stronski H. «Slodki przdsiebiorca». Rzecz o Emeryku Mankowskim (1826-1918) i jego wkladzie w rozwoj cukrownictwa na Podolu, [W.] Praca organiczna na Kurpiowszczynie na tle innych zamieszkalych przez Polakow Pod redakcja Janusza Goloty I Marka Przybylskiego, Ostoleka, 2020. p. 85-90).
Доц. О.В. Мороз Методика проблемного навчання філософії : методичні рекомендації для викладачів філософських дисциплін / упоряд. О. В. Мороз. Кременець: КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2023. 25 с.; Мороз О.В. Основи філософських знань : навчально-методичний посібник для здобувачів фахової передвищої освіти / упоряд. О. В. Мороз. Кременець: КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2023. 52 с.
|
Співробітництво кафедри з освітніми та науковими зарубіжними інституціями:
1) стажування на базі Варшавського та Ягеллонського університетів (Республіка Польща, І. Скакальська);
2) стажування на базі Вармінсько-Мазурського університету в Ольштині (Г. Стронський);
3) стажування у Люблінській вищій школі в Риках (О. Мороз);
4) рецензування статей для журналу «You in Central and Eastern Europe» (Республіка Польща, І. Скакальська);
5) участь у наукових конференціях та семінарах (Бургас, Болгарія –
І. Скакальська та Г. Сеньківська);
6) підготовка розділів у зарубіжних колективних монографіях (І. Скакальська, Г. Стронський);
7) вивчення курсів на платформі Coursera (сертифікати – І. Скакальська, О. Мороз).
Співпраця з вітчизняними інституціями здійснюється у формі:
1) підвищення кваліфікації (V Фестиваль освітнього лідерства «CLEVER» Київського університету ім. Бориса Грінченка; стажування НПП на базі Волинського національного університету ім. Лесі Українки; Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка);
2) участі у професійних об’єднаннях (ВГО «Інноваційний університет», Українська Асоціація усної історії – І. Скакальська; Член Національної спілки журналістів України – О. Василишин; НТШ – В. Собчук; ПРОГРЕСИЛЬНІ – О. Мороз);
3) співпраці з Волинським ліцеєм ім. Нестора Літописця (проведення Несторівських читань до Дня української писемності та мови (27 жовтня);
4) співпраці із Кременецьким краєзнавчим музеєм (проведення на його базі навчальної музейно-археологічної практики; організація щорічного спільного науково-методичного семінару з археології, локальної історії та музеєзнавства);
5) співпраці з Обласним літературно-меморіальним музеєм ім. Юліуша Словацького, Рівненським обласним краєзнавчим музеєм (проведення наукових заходів);
6) участі НПП у складі журі Конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН Кременецького району;
7) організації тематичних екскурсій (краєзнавчий семінар в Кам’янці-Подільському);
8) за участю НПП кафедри проводиться багато різноманітних освітніх та виховних заходів, які дають можливість для здобувачів та громадськості міста отримати знання з історії України, літератури Кременеччини;
9) комунікації НПП з кафедрами інших ЗВО у рамках наукових конференцій, тренінгів;
10) наукове консультування підприємств, установ, організацій не менше трьох років, що здійснюється на підставі договору із Тернопільським обласним комунальним інститутом післядипломної педагогічної освіти (доц. І. Комінярська);
11) співпраці з Кременецько-Почаївським державним історико-архітектурним заповідником;
12) співпраці з Тилявським музеєм ім. Уласа Самчука.
![]() |
Позитивний імідж кафедри формується за рахунок її громадської діяльності. Зокрема, викладачів систематично запрошують в якості консультантів та співорганізаторів для проведення заходів, ініціаторами яких виступає Академія та Кременецька міська громада.
При кафедрі у 2019 р. створено іменну аудиторію Бориса Козубського, для вшанування пам’яті відомого краянина, адвоката, громадсько-політичного діяча, голови міста, члена Української Центральної Ради (ауд. 37).
При кафедрі функціонує етнографічна світлиця (ауд.38).
У співпраці з кафедрою активно діє студентський історичний клуб «Х Легіон». Здобувачі ОПП є лауреатами стипендії ім. Гуго Коллонтая, яка надається за популяризацію Академії – Н. Багнюк (2021), В. Лясковська (2022), С. Діхтярук (2024), О. Венжинович (2025).
Майбутні учителі-філологи – серед постійних переможців Всеукраїнського відкритого марафону з української мови імені Петра Яцика та Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.
Ключовою метою діяльності кафедри є всебічне забезпечення належних умов для опанування здобувачами вищої освіти відповідних компетентностей, які їм необхідні для подолання перешкод сучасного конкурентного середовища. Кафедра приймає активну участь у заходах профорієнтаційного характеру з метою прийому на ОПП найбільш підготовлених абітурієнтів.
З початком повномасштабної агресії російської федерації проти України 24 лютого 2022 р. незалежність держави у Збройних Силах України захищають НПП кафедри (В. Галішевський, В. Савчук та М. Похилінський) та випускники ОПП (Олександр Коблюк (загинув), Юрій Козярик).
![]() |
Переваги навчання на освітніх програмах кафедри:
1) у нас працюють досвідчені науково-педагогічні працівники, які використовують інтерактивні технології навчання;
2) рейтингова система спонукає працювати щоденно, що забезпечує високу якість освіти;
3) сучасна база практики (Кременецький академічний музей ім. Уласа Самчука);
4) наявна навчальна музейно-археологічна практика, фольклорна практика, діалектологічна практика;
5) функціонує студентський історичний клуб «Х Легіон» та студентські проблемні наукові групи;
6) наші студенти самі обирають частину загальних і професійних дисциплін, які бажають вивчати;
7) давні освітні традиції академії, багато культурно-історичних пам’яток в місті Кременець, компактність розташування навчальних корпусів, бібліотеки й спортивного комплексу, гуртожитків тощо, створює неповторну атмосферу та зручність для навчання.
Запрошуємо стейкголдерів, здобувачів та всіх зацікавлених сторін до обговорення освітніх програм з метою підтвердження їх релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на нашу поштову скриньку: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
|
Науково-методичні семінари 2025
План студентської наукової роботи кафедри історії та методики навчання на 2024-2025 н.р.
Презентація освітньо-професійної програми Середня освіта (Історія)
Методичні рекомендації щодо організації самостійної роботи
Методичні вказівки до написання та захисту курсових і кваліфікаційних робіт
Методичні рекомендації до підсумкової атестації















