На базі Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка відбулися «Кременецькі педагогічні читання» з міжнародною участю. Підготовка та проведення Читань здійснювалися науково-педагогічними працівниками факультету дошкільної і початкової освіти, історії та мистецтв. Наукове дійство проходило під патронатом Міністерства освіти і науки України та Інституту педагогіки НАПН України. Співорганізаторами та безпосередніми учасниками Читань виступили Дніпровська академія неперервної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Житомирський державний університет імені Івана Франка, Хортицька національна навчальна реабілітаційна академія, Харківська гуманітарно-педагогічна академія, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Рівненський державний педагогічний університет, Український інститут розвитку освіти, Університет Григорія Сковороди в Переяславі, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького та науково-освітні установи Республіки Польща Politechnika Lubelska та Fundacja Porta Vitae.
До складу Організаційного комітету Читань, який очолював ректор Кременецької гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка, професор Афанасій Ломакович, увійшли науково-педагогічні працівники нашого вищого закладу освіти: доктори педагогічних наук, професори Валентина Бенера і Микола Курач, доктор історичних наук, професор Ірина Скакальська, кандидати педагогічних наук, доценти Микола Сиротюк, Лариса Соляр, Інна Ратинська, Оксана Швець, Оксана Доманюк і секретар кафедри педагогіки, дошкільної та початкової освіти Юлія Ковальчук.
В Науковому комітеті Читань працювали доктори педагогічних наук, професори Олена Антонова (Житомирський ДУ імені Івана Франка), Валентина Бенера (Кременецька ОГПУ імені Тараса Шевченка), Олена Гніздилова (Полтавський НПУ імені В.Г.Короленка), Наталія Гордієнко (Хортицька національна академія), Ілона Дичківська (Рівненський ДГУ), Лариса Зданевич (Хмельницька ГПА), Лариса Калмикова (Університет Григорія Сковороди в Переяславі), Інна Ніколаєску (Черкаський НУ імені Богдана Хмельницького), Оксана Онопрієнко (Інститут педагогіки НАПН України), Тетяна Пантюк (Дрогобицький ДПУ імені Івана Франка) та кандидати педагогічних наук, доценти Людмила Мацук (Прикарпатський НУ імені Василя Стефаника) і Тетяна Мотуз (Дніпровська академія неперервної освіти), а також Ірина Роздобудько (Fundacja Porta Vitae, Республіка Польща).
На відкритті «Кременецьких педагогічних читань» з вітальним словом до їх учасників звернулися проректор з наукової роботи і стратегічного планування, професор Микола Курач, дійсний член НАПН України, професор Алла Богуш, член-кореспондент НАПН України, професор Микола Головко, професор Хортицької національної академії Наталія Гордієнко, професор Прикарпатського НУ імені Василя Стефаника Людмила Мацук, професор Черкаського НУ імені Богдана Хмельницького Інна Ніколаєску.
На першому науковому засіданні науковці аналізували проблему «Розвиток теорії і практики освітньо-наукового простору у викликах сьогодення». Функції модератора засідання виконувала професор Валентина Бенера. Науковці заслухали презентаційні доповіді «Тенденції розвитку української освіти в умовах кризи» (професор Тетяна Пантюк, Дрогобицький ДПУ імені Івана Франка), «Комунікативні засади дошкільної освіти» (професор Лариса Калмикова, Університет Григорія Сковороди в Переяславі), «Новації у початковій освіті як відповідь на сучасні виклики» (член-кореспондент НАПН України Оксана Онопрієнко), «Професійне вигорання педагогів закладів дошкільної освіти України: виклики воєнного часу» (професор Олена Гнізділова, Полтавський НПУ імені В.Г.Короленка), «Особливості прояву обдарованості у дорослої людини» (професор Олена Антонова, Житомирський ДУ імені Івана Франка), «Сучасні підходи до професійного супроводу педагогів» (доцент Тетяна Мотуз, Дніпровська академія неперервної освіти), «Взаємодія сім’ї та закладу дошкільної освіти у розвитку дитини з особливими освітніми потребами» (доцент Тетяна Кудярська, Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради). На завершення першого наукового засідання його учасники були запрошені до панельної дискусії з інтерактивною виставкою «Сталий розвиток у побуті та освіті: маленькі кроки – великі зміни», яку провела докторант кафедри педагогіки, дошкільної та початкової освіти, доцент Ольга Дух.
Учасники практико-орієнтованого засідання висвітлювали проблему «Практико-орієнтований підхід у реалізації завдань педагогічної освіти: інвестиції в майбутнє». Презентаційні виступи здійснили студенти бакалаврату Софія Гончарук («Кременецька академія – братська школа: шлях освітньої традиції у чотири століття»; науковий керівник – професор Ірина Скакальська; Кременецька ОГПА імені Тараса Шевченка), Марія Мись («Мистецька освіта дошкільників засобами живопису»; науковий керівник – професор Ірина Онищук; Кременецька ОГПА імені Тараса Шевченка), Світлана Тарасенко («Роль ігрової діяльності у подоланні дитячої тривожності та страхів»; науковий керівник – доцент Юлія Соловей; Черкаський НУ імені Богдана Хмельницького), Юлія Гребініченко («Формування національно-патріотичних цінностей сучасної особистості (на прикладі пісень війни)»; науковий керівник – доцент Ліна Ільчук; Кременецька ОГПА імені Тараса Шевченка), а також магістранти Галина Підкамінна («Вплив цифрових технологій на формування мовленнєвої компетентності дітей старшого дошкільного віку»; науковий керівник – професор Людмила Мацук; Прикарпатський НУ імені Василя Стефаника) й Аліна Скрипнюк («Сучасні технології для стимулювання мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку»; науковий керівник – доцент Наталія Маліновська; Рівненський ДГУ). Від зарубіжних учасників Читань виступила вчителька початкових класів школи Porta Vitae Fundation Анна Свередюк («Практичний аспект роботи з дітьми РАС (розладами аутистичного спектру)»; координатор – Ірина Роздобудько; Fundacja Porta Vitae, Республіка Польща).
Робота тематичних студій Читань здійснювалася в чотирьох змістових напрямах. Учасники першої студії досліджували «Науково-освітній простір України й актуальні питання історії педагогіки». Доповідачі висвітлювали освітню та мистецьку спадщину Волині у контексті національної історії, регіональний аспект трансформації освіти в умовах сьогодення, про персоналії науковців і освітян в історико-педагогічному дискурсі, а також звернулися до конкретної локальної проблематики «Місто Кременець як інтелектуальний центр: страчені можливості чи незавершений потенціал?». Тематика другої студії – «Розвиток дошкільної освіти в умовах сталого розвитку: тенденції та орієнтири»: тут йшлося про основні виклики і тенденції дошкільної освіти в Україні в умовах воєнного стану, про практико-орієнтований підхід до реалізації освітніх напрямів Державного стандарту дошкільної освіти, про розвиток ціннісно-орієнтованої особистості дитини дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти та про національно-патріотичне виховання дітей дошкільного віку в умовах сьогодення. Учасниками третьої студії було запропоноване тематичне поле «Інновації початкової освіти в умовах реалізації концепції Нової української школи: реалії та перспективи розвитку». Вони висвітлювали актуальні проблеми формування та розвитку особистості в умовах Нової української школи, формування їх ціннісних орієнтацій засобами курсу «Я досліджую світ», велася розмова також про новий порядок організації інклюзивного навчання та про застосування інноваційних технологій в початкових класах. «Виховний потенціал музичного та образотворчого мистецтва у викликах сьогодення» – напрям роботи учасників четвертої студії». Доповідачі визначали виховний потенціал мистецтва у становленні особистості педагога та роль музики як фактора формування національного супротиву та єдності в умовах зовнішньої агресії, зокрема характеризували волонтерство та благодійні акції музичної спільноти на підтримку захисників України, говорили про документування реального сьогодення в сучасному українському живописі.
За матеріалами виступів учасників «Кременецьких педагогічних читань» буде опубліковано збірник наукових праць «Педагогічні студії» з відповідним бібліотечним індексом УДК.