Педагогічні працівники – члени циклової комісії гуманітарних дисциплін нашого Фахового коледжу – активно працюють у напрямку оволодіння методикою практичного застосування сучасних технологій в освітньому процесі, серед яких особливе місце належить інноваціям, пов’язаним із штучним інтелектом. Саме з метою висвітлення теоретичних і практичних проблем, конкретних питань реалізації методики штучного інтелекту в процесі підготовки майбутніх педагогів закладів загальної середньої освіти та обговорення форм і засобів безпосереднього використання можливостей ШІ у вивченні студентами фахових дисциплін викладачами Фахового коледжу у співпраці з науковцями нашої Академії було підготовлено і проведено науково-практичний семінар «Використання штучного інтелекту у навчанні: загрози та перспективи».
З вітальним словом до присутніх звернулася голова циклової комісії гуманітарних дисциплін Фахового коледжу Ольга Бончик. У форматі обговорення тематичних презентаційних доповідей учасники семінару працювали над конкретними, передбаченими програмою темами: «Штучний інтелект у педагогічній діяльності вчителя» (Юрій Ліщук, завідувач відділення дошкільної, початкової та технологічної освіти), «Педагогічна доброчесність при використанні штучного інтелекту в навчальному процесі» (Генріх Стиранкевич, викладач іноземної мови), «Інтеграція штучного інтелекту в навчальний процес» (Ірина Самойленко, викладач, магістр політології), «Штучний інтелект і ментальне здоров’я» (Юлія Мельник, старший викладач кафедри психології та соціальної роботи академії) та «Штучний інтелект у створенні тексту: нові горизонти контент-генерації» (Валентин Шевчук, магістрант спеціальності «Технології та інформатика»). Учасники семінару обговорювали особливості та можливості інтеграції методики штучного інтелекту в навчальну діяльність, особливу увагу звертали на виклики та ризики для психічного і фізіологічного здоров’я учасників освітнього процесу, що виникають у зв’язку з масовим застосуванням штучного інтелекту при реалізації завдань професійної підготовки здобувачів вищої освіти.
Доповідачі наголошували, що в сучасну добу, коли технології взагалі, а технологічні інновації зокрема, потужно впливають на всі сфери життя соціуму, в тому числі на навчальний процес усіх форм і рівнів, дуже важливо визначити та враховувати у виконанні своїх фахових функцій та службових обов’язків позитиви і негативи, здобутки, втрати та перспективи застосування штучного інтелекту в підготовці молодого покоління до активної та продуктивної життєдіяльності. До позитивів застосування технологій штучного інтелекту належать широкі можливості поліпшення якості освітнього процесу в напрямку персоналізації навчання, поглиблення процесу комунікації між педагогами та здобувачами освіти, створення інтерактивного середовища для належного й ефективного оволодіння передбаченим навчальними планами комплексом знань, і в загальному, вдосконалення процесу підготовки фахівців у багатьох його аспектах.
Для освітян усіх фахових напрямків особливого значення набуває визначення, розробка та застосування безпечних для учасників освітнього процесу форм і способів запровадження штучного інтелекту в навчально-виховну діяльність закладів вищої та загальної середньої освіти. Йдеться про способи запобігання надмірній психологічній та фізіологічній залежності учнів і студентів від технологій штучного інтелекту, що можливо досягти і гарантовано забезпечити тільки на шляхах зваженого підходу до організації навчального процесу із застосуванням новітніх технологій, не позбавлених елементів ризику та загроз для учасників освітнього процесу. Тут необхідно пам’ятати і про важливість та беззаперечну ефективність індивідуального підходу до гарантування безпеки кожного учасника навчальної роботи – як наставників, так і їх вихованців. Таким чином, практика і попередній аналіз даних щодо застосування штучного інтелекту в освітньому процесі приводять нас до двовекторного висновку: з однієї сторони, застосування штучного інтелекту в навчальних закладах сприятиме поглибленню якості знань учнів і студентів та вдосконаленню їх аналітичних навиків, а з іншої – таке застосування вимагає від організаторів навчального процесу вжиття заходів щодо захисту їх вихованців від елементів негативного впливу інноваційних комп’ютерних технологій на всі складники здоров’я юної особистості – учня чи студента освітнього закладу. Тільки за таких умов штучний інтелект відіграє позитивну роль в підготовці молодого покоління до активного суспільного життя, до ефективної діяльності у фаховій та громадських сферах.