Ірина Матійчин, кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент Інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка (м. Дорогобич, Україна)
DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-6.04
У статті зазначено, що творчість отця Йосифа Кишакевича, композитора і священника Галичини, відзначається значною кількістю духовних творів, зокерма духовних пісень і літургій. Відзначено, що він був натхненний "перемишльською школою", традиціями М. Вербицького та інших композиторів Галичини. Обгрунтовано, що Й. Кишакевич не експериментував, а прагнув створювати доступні для церковного виконання твори, охоплюючи весь обрядовий цикл літургійної та паралітургійної музики східної християнської традиції. Зауважено, що багато зразків духовної музики священник написав для конкретних хорових колективів, із якими працював під час своєї багатогранної діяльності. Досліджено, що його духовно-пісенна спадщина поєднує традиції і новаторство. Проаналізовано коляду «Спи Ісусе, спи», «Воскресний гімн» та інші твори. Узагальнено, що отець Йосиф Кишакевич у своїй священничій, педагогічній та хормейстерській діяльності мав можливість виконувати і популяризувати власні твори, добре розуміючи їх дидактичну вартість. Його творча спадщина має значний морально-етичний і патріотичний вплив, зберігаючи актуальність й сьогодні.
Ключові слова: Галичина, Йосиф Кишакевич, традиції, літургійні твори, паралітургійна музика.
Повний текст PDF
Література:
1. Гордієнко В. Композитор о. Йосиф Кишакевич: бібліографічний нарис. Львів: Поклик сумління, 1998. 112 с.
2. Гуральна С. С. Духовна творчість галицьких композиторів кінця ХІХ-першої половини ХХ століть в контексті літургійно-хорової практики регіону. Дис. канд. мист. 17.00.03. ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Л., 2019. 241с. + 148 с. (додатки).
3.Гуральна С. Служба Божа Й. Кишакевича (1924, 1932 років видання). Українська музична культура на сучасному етапі: трансформація традиційних та академічних форм: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Фоліант, 2013. С. 82-88.
4. Кияновська Л. Творчість отця Йосифа Кишакевича. Львів: Поклик сумління, 1997. 95 с.
5. Кудрик Б. Огляд історії української церковної музики. Перевидання 1937 року [вступна стаття, коментарі Ю. П. Ясіновського]. Львів, 1995. 128 с.
6.Матійчин І. М. Василіянське піснярство кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. як феномен галицької музичної культури. Дис. канд. мист. 17.00.03. 2009.
7.Матійчин І. М. Українська василіянська піснетворчість кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. (до питання дослідження). Наукові записки ТДПУ і НМАУ. Серія: мистецтвознавство. Тернопіль – Київ. 2004. № 1 (12). С. 9–16.
8.Медведик Ю. Є. Українська духовна пісня XVII – XVIII століть. Львів: в-цтво Українського католицького університету, 2006. 324 с.
9. Місіонар. Жовква, 1909. С. 107.
10.Рудакевич О. Українська національна ідея в духовній музиці Галичини у ХІХ столітті. Київська церква. 2000. № 3 (9). С. 133-135.
11. Церковна музична бібліотека. Посланник. 1900. Ч. 12. С. 6.