Iryna Matiychyn, PhD in Art History, Associate Professor, Associate Professor at the Institute of Musical Art of the Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University (Drohobych, Ukraine)
DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-6.04
The article notes that the work of Father Joseph Kyshakevych, a composer and priest of Galicia, is marked by a significant number of spiritual works, including a number of spiritual songs and liturgies. It is noted that he was inspired by the "Przemysl school", the traditions of M. Verbytsky and other composers of Galicia. It is substantiated that J. Kyszakiewicz did not experiment, but sought to create works available for church performance, covering the entire ritual cycle of liturgical and paraliturgical music of the Eastern Christian tradition. It is noted that the priest wrote many examples of sacred music for specific choirs with which he worked during his multifaceted activities. It is shown that his spiritual and song heritage combines tradition and innovation. The carol "Sleep Jesus, Sleep", "Resurrection Hymn" and other works are analyzed. It is generalized that Father Joseph Kyshakevych in his priestly, pedagogical, and choirmaster activities had the opportunity to perform and popularize his own works, well aware of their didactic value. His creative heritage has a significant moral, ethical, and patriotic influence, remaining relevant today.
Keywords: Galicia, Yosyp Kyshakevych, traditions, liturgical works, paraliturgical music.
Full text PDF
Література:
1. Гордієнко В. Композитор о. Йосиф Кишакевич: бібліографічний нарис. Львів: Поклик сумління, 1998. 112 с.
2. Гуральна С. С. Духовна творчість галицьких композиторів кінця ХІХ-першої половини ХХ століть в контексті літургійно-хорової практики регіону. Дис. канд. мист. 17.00.03. ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Л., 2019. 241с. + 148 с. (додатки).
3.Гуральна С. Служба Божа Й. Кишакевича (1924, 1932 років видання). Українська музична культура на сучасному етапі: трансформація традиційних та академічних форм: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Фоліант, 2013. С. 82-88.
4. Кияновська Л. Творчість отця Йосифа Кишакевича. Львів: Поклик сумління, 1997. 95 с.
5. Кудрик Б. Огляд історії української церковної музики. Перевидання 1937 року [вступна стаття, коментарі Ю. П. Ясіновського]. Львів, 1995. 128 с.
6.Матійчин І. М. Василіянське піснярство кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. як феномен галицької музичної культури. Дис. канд. мист. 17.00.03. 2009.
7.Матійчин І. М. Українська василіянська піснетворчість кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. (до питання дослідження). Наукові записки ТДПУ і НМАУ. Серія: мистецтвознавство. Тернопіль – Київ. 2004. № 1 (12). С. 9–16.
8.Медведик Ю. Є. Українська духовна пісня XVII – XVIII століть. Львів: в-цтво Українського католицького університету, 2006. 324 с.
9. Місіонар. Жовква, 1909. С. 107.
10.Рудакевич О. Українська національна ідея в духовній музиці Галичини у ХІХ столітті. Київська церква. 2000. № 3 (9). С. 133-135.
11. Церковна музична бібліотека. Посланник. 1900. Ч. 12. С. 6