DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-3.01
Ярослава Бардашевська, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри методики музичного виховання і диригування Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
У статті відзначено, що сучасне суспільство стикається з проблемою моральної деградації та руйнування особистості, що вимагає посилення духовного виховання. Висвітлюються проблеми духовно-морального виховання підростаючого покоління в умовах школи. Зазначається, що в загальноосвітніх навчальних закладах одним із ключових компонентів, що сприяють формуванню самосвідомості та розвитку духовно-морального світогляду учнів є музика. Залучення музичного мистецтва до духовного розвитку сприяє формуванню таких цінностей, як любов, краса, доброта, чесність, цілі та життєві цінності.
Наголошено на тому, що школа, як відображення соціального середовища, є безпосередньо тим простором, який найбільш позитивно впливає на духовний світ дитини та робить необхідним для вчителя музичного мистецтва систематично і цілеспрямовано займатися духовно-моральним розвитком учнів всіх вікових категорій, а зокрема і підлітків.
Визначено, що засвоєння національної музичної культури та формування на цій основі духовних та моральних цінностей можливо лише безпосередньо в
процесі музичної активності. Зазначено, що музика, як і інші види мистецтва, розрахована на емпатію та активне функціонування механізму музичної емпатії, що допомагає ототожнювати себе з іншими людьми, усвідомлювати їхні емоційні стани, зрозуміти життя інших, їх долі, а в кінцевому результаті зумовити виникнення співпереживання. Підкреслено, що виховання через музику сприяє гармонійному розвитку особистості та її інтеграції у суспільство.
Ключові слова: духовно-моральні цінності, підліток, загальноосвітні навчальні заклади, музична емпатія.
Повний текст PDF
Література:
- Богуш А. М. Духовні цінності в контексті сучасної парадигми виховання. Виховання і культура. 2001. № 1. С. 7-11.
- Дзюба Н. Музична терапія як інструмент підвищення морального самопочуття підлітків. Музика в школі. Київ, 1989. С. 62-64.
- Загарницька І. І. Духовний світ особистості як уособлення "людського" в людині. Вища освіта України. № 4. С. 98-104.
- Коберник І. Моральне виховання: традиції, проблеми, інновації. Рідна школа. Харків, 2007. № 5. С. 173-І77.
- Кряжева Н. Л. Розвиток емоційного світу дітей. Народна освіта. С. 34-36.
- Кучинська І. О. Виховання духовних цінностей дітей і молоді у творчій спадщині І. Огієнка. Кам’янець-Подільський: Абетка-Нова, 2002. 104 с.
- Олексюк О. М. Музична педагогіка : навч. посіб. М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 247 с.
- Помиткін Е. О. Психологія духовного розвитку особистості. Монографія. К.: Наш час. 2006. 280 с.
- Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька : навчальний посібник. Навчальна книга – Богдан, Тернопіль. 2005. 360 с.