DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-2.08
Ніна Дика, кандидат мистецтвознавства, доцент, професор кафедри загального та спеціалізованого фортепіано і кафедри камерного ансамблю та квартету Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка (м. Львів, Україна)
У статті розкрито загальні та специфічні риси композиторського письма Віктора Камінського на прикладі "Сонати псалмів" для двох флейт і фортепіано, яка яскраво відображає закладений у ній образ, ідею, зміст, суголосний об'ємній і різноманітній поетичній та духовно-жанровій палітрі творчості композитора. Зазначено, що гармонійно поєднуючи ідеї духовно-національного спрямування та авторські пошуки нового відтворення давніх традицій церковного співу, композитор здійснює прорив із сучасності в минуле. Методологія роботи включає загальнонаукові методи (джерелознавчий, історичний, узагальнюючий) та методи системного, аналітичного і структурного дослідження. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше послідовно простежуються і виокремлюються: жанрове розмежування, програмування, єдина лінія розвитку "Сонати псалмів" В. Камінського. Досліджено досягнення композитора в галузі камерно-інструментальної ансамблевої музики, де підвищена увага приділяється художньо-емоційним, тембрально-динамічним, техніко-артикуляційним аспектам виконання. Відзначено, що головним мірилом реалізації авторського задуму стає спів 117-го псалму "Хваліте Господа..." [інноваційний прийом] - точка золотого перетину у творі "Соната псалмів" В. Камінського, де використано традиції давнього церковного співу.
Досліджено, що національний колорит програмного одночастинного камерно-інструментального ансамблевого полотна В. Камінського "Соната псалмів" вирізняється емоційністю та особливою пластикою мелосу, де автор, спираючись на досвід власного етнічного середовища і часу, прагне втілити високодуховний задум.
Повний текст PDF
Література:
1.Андрієвська Вікторія. Ранні камерно-інструментальні ансамблі Віктора Камінського. Наукові збірки ЛНМА ім. М. В. Лисенка. – Вип. 24. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика: Збірка статей. Серія: Виконавське мистецтво. Кн. І. Львів: "Сполом", 2010. С. 240-246. (заг. обсяг: 458 с.).
2.Дика Ніна. Антологія української камерно-інструментальної музики. Джерело доступу: https://|lnma.edu.ua/
3.Дика Ніна. Майстер часу [текстhttps://drive.google.com/file/d/1iOh_dkv91or3gMqKbaEZ3n2t9rHaiq_J/view">https://drive.google.com/file/d/1iOh_dkv91or3gMqKbaEZ3n2t9rHaiq_J/view
7.Камінський Віктор. "Мелодичний дар – це Божа іскра" // http://zik.com.ua/ua/news/2005/03\25\2296
8.Камінський Віктор. Український енциклопедичний словник-календар. – Тернопіль, 2003. С. 127.
9.Кияновська Любов. Галицька музична культура XIX-XX століття. Навчальний посібник. Чернівці: Книги – ХХІ. 2007. 261 с.
10. Кияновська Любов. Камерність в індивідуальних трансформаціях творчості Віктора Камінського. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В Лисенка /ЛНМА імені М.В. Лисенка ; [гол. ред. І. Пилатюк, ред.-упорядник - Н. Дикаhttp://conservatory.lviv.ua/novyny-uk/hortayuchy-storinky-tvorchosti-viktora-kaminskoho%20/">http://conservatory.lviv.ua/novyny-uk/hortayuchy-storinky-tvorchosti-viktora-kaminskoho / .
16.Мельник Лідія. Творчий портрет Віктора Камінського. MUSICA HUMANA. Зб. статей кафедри музичної україністики ЛДМА / Редактор Ю. Ясіновський. Львів, 2005. Число 2. С. 353-359.
17.Молчанова Т.О. Suma rerum Віктора Камінського. Українська музика: науковий часопис. Щоквартальник. / [засн. ЛНМА імені М. В. Лисенка; голов. ред. Л. Кияновськаhttp://journals.lnma.lviv.ua/index.php/ukrmuzyka/issue/view/34/10.
18.Муха А. Композитори України та української діаспори. К.: 2004.
19.Польська Ірина. Камерний ансамбль. Феноменологія жанру. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Вип. 24. "Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика": збірка статей. Серія: Виконавське мистецтво. Кн. І. [редкол.: І. Пилатюк – голов. ред., Н. Дика – ред.-упорядн.]. Львів: "Сполом", 2010. С. 4-14.
20.Псалом 116 (117). Книга псалмів / Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту. С. 578.
21.Слюсар Тетяна. Одночастинна камерно-інструментальна соната у творчості сучасних львівських композиторів. Камерний простір Львівщини: постаті та факти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 25 квітня 2018 р. до 175-річчя діяльності ЛНМА ім. М. Лисенка / [головн. ред. І. Пилатюк, ред.-упорядник Н. Дика]. Львів, 2018. С. 50-52.
22.Сюта Богдан. Камінський Віктор Євстахійович. Українська музична енциклопедія. Київ, ІМФЕ НАН України, 2008. Т. 2. С. 299.
23. Чернова-Строй Ірина. Зоряний час Віктора Камінського. Пост. 2003. 17 травня.
24.Чернова-Строй Ірина. Рефлексія у сучасному камерно-інструментальному виконавстві. Наукові збірки ЛНМА ім. М.В. Лисенка. – Вип. 24. "Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика": збірка статей. Серія: Виконавське мистецтво. Кн. І. [редкол.: І. Пилатюк – голов. ред., Н. Дика – ред.-упорядн.]. Львів: "Сполом", 2010. С. 14-22.
25. Терещенко Алла. Взаємодія кантат і ораторій із театрально-видовищними та інструментально-симфонічними жанрами (кінець 1970-1991 рр.). Українська кантата і ораторія: монографія. Київ-Дніпро: ЛІРА, 2021. 364 с..
26.Tereshchenko Alla. The Edition, Which Does not Leave Indifferent (On the Monograph-Album "Lviv Chamber Orchestra 1959-2012"). Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В Лисенка / ЛНМА імені М.В. Лисенка ; [гол. ред. І. Пилатюк, ред.-упорядник - Н. Дика]. Випуск 34 : Виконавське мистецтво. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика. Львів, 2015. С. 517-519.
27.Фроляк Богдана, Камінський Віктор. Сторінки історії Львівської національної музичної академії ім. М.В. Лисенка. Львів: Сполом, 2009. С. 274-276.
28.Шевчук О. Псалом. Українська музична енциклопедія. Т. 5: Київ: Видавництво ІМФЕ НАН України, 2018. С. 488-494.