DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-2.08
Nina DYKA (Lviv, Ukraine)Doctor of Philosophy, candidate of art studies (Ph. D), associate professor, professor of the department of general and specialized piano and the department of chamber ensemble and quartet of the Lviv National Academy of Music named after M.V. Lysenko ORCID ID: 0000-0002-1447-689X This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
The purpose of the article is to reveal the general and specific features of Viktor Kaminsky's compositional writing using the example of the "Sonata of Psalms" for two flutes and piano, which vividly reflects the embedded image, idea, content, consonant with the voluminous and diverse poetic and spiritual genre palette of the composer's work. Harmoniously combining the ideas of spiritual and national direction and the author's search for a new reproduction of the ancient traditions of church singing, the composer makes a breakthrough from the present to the past. The methodology of the work includes scientific methods (source studies, historical, generalizing) and methods of systematic, analytical and structural research. The scientific novelty of the research lies in the fact that for the first time the following are consistently tracked and singled out: genre delineation, programming, a single line of development of V. Kaminsky's "Sonata of Psalms". The work enriches our imagination about his achievements in the field of chamber-instrumental ensemble music, where increased attention is paid to the artistic-emotional, timbral-dynamic, technical-articulation aspects of performance. It is noted that the main measure of realization of the author's intention is the singing of Psalm 117 "Praise the Lord..." [an innovative technique] is the point of golden intersection in the work "Sonata of Psalms" by V. Kaminsky, which uses the traditions of ancient church singing.
The article shows that the national flavor of V. Kaminsky's programmatic one-part chamber-instrumental ensemble work "Sonata of Psalms" is characterized by emotionality and a special plasticity of melody, where the author, based on the experience of his own ethnic environment and time, seeks to realize a highly spiritual plan.
Keywords: Viktor Kaminsky, chamber-instrumental ensemble, chamber-instrumental performance, interpretation, Psalms.
Full text PDF
Література:
1.Андрієвська Вікторія. Ранні камерно-інструментальні ансамблі Віктора Камінського. Наукові збірки ЛНМА ім. М. В. Лисенка. – Вип. 24. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика: Збірка статей. Серія: Виконавське мистецтво. Кн. І. Львів: "Сполом", 2010. С. 240-246. (заг. обсяг: 458 с.).
2.Дика Ніна. Антологія української камерно-інструментальної музики. Джерело доступу: https://|lnma.edu.ua/
3.Дика Ніна. Майстер часу [текстhttps://drive.google.com/file/d/1iOh_dkv91or3gMqKbaEZ3n2t9rHaiq_J/view">https://drive.google.com/file/d/1iOh_dkv91or3gMqKbaEZ3n2t9rHaiq_J/view
7.Камінський Віктор. "Мелодичний дар – це Божа іскра" // http://zik.com.ua/ua/news/2005/03\25\2296
8.Камінський Віктор. Український енциклопедичний словник-календар. – Тернопіль, 2003. С. 127.
9.Кияновська Любов. Галицька музична культура XIX-XX століття. Навчальний посібник. Чернівці: Книги – ХХІ. 2007. 261 с.
10. Кияновська Любов. Камерність в індивідуальних трансформаціях творчості Віктора Камінського. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В Лисенка /ЛНМА імені М.В. Лисенка ; [гол. ред. І. Пилатюк, ред.-упорядник - Н. Дикаhttp://conservatory.lviv.ua/novyny-uk/hortayuchy-storinky-tvorchosti-viktora-kaminskoho%20/">http://conservatory.lviv.ua/novyny-uk/hortayuchy-storinky-tvorchosti-viktora-kaminskoho / .
16.Мельник Лідія. Творчий портрет Віктора Камінського. MUSICA HUMANA. Зб. статей кафедри музичної україністики ЛДМА / Редактор Ю. Ясіновський. Львів, 2005. Число 2. С. 353-359.
17.Молчанова Т.О. Suma rerum Віктора Камінського. Українська музика: науковий часопис. Щоквартальник. / [засн. ЛНМА імені М. В. Лисенка; голов. ред. Л. Кияновськаhttp://journals.lnma.lviv.ua/index.php/ukrmuzyka/issue/view/34/10.
18.Муха А. Композитори України та української діаспори. К.: 2004.
19.Польська Ірина. Камерний ансамбль. Феноменологія жанру. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Вип. 24. "Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика": збірка статей. Серія: Виконавське мистецтво. Кн. І. [редкол.: І. Пилатюк – голов. ред., Н. Дика – ред.-упорядн.]. Львів: "Сполом", 2010. С. 4-14.
20.Псалом 116 (117). Книга псалмів / Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту. С. 578.
21.Слюсар Тетяна. Одночастинна камерно-інструментальна соната у творчості сучасних львівських композиторів. Камерний простір Львівщини: постаті та факти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 25 квітня 2018 р. до 175-річчя діяльності ЛНМА ім. М. Лисенка / [головн. ред. І. Пилатюк, ред.-упорядник Н. Дика]. Львів, 2018. С. 50-52.
22.Сюта Богдан. Камінський Віктор Євстахійович. Українська музична енциклопедія. Київ, ІМФЕ НАН України, 2008. Т. 2. С. 299.
23. Чернова-Строй Ірина. Зоряний час Віктора Камінського. Пост. 2003. 17 травня.
24.Чернова-Строй Ірина. Рефлексія у сучасному камерно-інструментальному виконавстві. Наукові збірки ЛНМА ім. М.В. Лисенка. – Вип. 24. "Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика": збірка статей. Серія: Виконавське мистецтво. Кн. І. [редкол.: І. Пилатюк – голов. ред., Н. Дика – ред.-упорядн.]. Львів: "Сполом", 2010. С. 14-22.
25. Терещенко Алла. Взаємодія кантат і ораторій із театрально-видовищними та інструментально-симфонічними жанрами (кінець 1970-1991 рр.). Українська кантата і ораторія: монографія. Київ-Дніпро: ЛІРА, 2021. 364 с..
26.Tereshchenko Alla. The Edition, Which Does not Leave Indifferent (On the Monograph-Album "Lviv Chamber Orchestra 1959-2012"). Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В Лисенка / ЛНМА імені М.В. Лисенка ; [гол. ред. І. Пилатюк, ред.-упорядник - Н. Дика]. Випуск 34 : Виконавське мистецтво. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика. Львів, 2015. С. 517-519.
27.Фроляк Богдана, Камінський Віктор. Сторінки історії Львівської національної музичної академії ім. М.В. Лисенка. Львів: Сполом, 2009. С. 274-276.
28.Шевчук О. Псалом. Українська музична енциклопедія. Т. 5: Київ: Видавництво ІМФЕ НАН України, 2018. С. 488-494.