DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-2.00
Олена Мацелюх, кандидат філософських наук, українська органістка, солістка Львівської національної філармонії, а також Львівського будинку органної та камерної музики та Рівненської обласної філармонії, науковий співробітник Львівського музею історії релігії Інституту філософії НАНУ
Півстолітнє панування радянського комуністичного режиму в Західній Україні та агресивне ставлення до релігії з боку чиновників правлячої партії призвело до майже повного знищення багатьох сакральних споруд, їхніх інтер'єрів, а також атрибутів, серед яких найбільше постраждали трубні органи. Якщо до початку Другої світової війни у львівських костелах було 53 органи, то сьогодні серед вцілілих залишилося лише чотири.
У статті зазначено, що трубний орган – один з найяскравіших атрибутів латинських ритуалів у християнських храмах. Дослідники органного мистецтва класифікують їх, залежно від місця розташування та використання, на сакральні та світські. Подано короткий огляд розвитку органного мистецтва у Львові та Галичині у ХІХ столітті на основі цитованих думок органобудівників, перелічених польським дослідником Мацеєм Бабнісом у книзі "Органна культура Галичини" та у каталозі Яна Сливинського.
Поряд з описом місця і використання органів, особливостей їхньої конструкції подано оцінку діяльності львівських органних майстрів ХІХ століття, а також піжкреслено значимість реформатора галицьких органів Яна Сливинського у здобутках органної культури.
В українському музикознавстві та органології роль і значення трубних органів, вивчення особливостей їх конструкції та розмірів у розвитку музичної культури Львова та Галичини потребує подальших досліджень.
Ключові слова: органічна побудова, Львів, Галичина, інтонація, гармонізація, педальна секція, Ян Сливинський, Аристид Кавайє-Коль, Мацей Бабніс.
Повний текст PDF
Література:
- Аквінський Св. Тома. Компендіум з теології / [пер. з лат. Котусенко В., Піговська І., Поляк А.http://www.organy.lviv.ua/cgi-bin/index.cgi?42
- Булос Ібн Аз-Заїм (Павло Халебський). Подорож патріарха Макарія. Дзвін.№ 9. С.119.
- Витвицький Василь. Український музичний Львів. Записки НТШ: праці Музикознавчої комісії. Львів, 1996. Том ССХХXII. С. 208-216.
- Гулянич Ю. Композитор Богдан Котюк. Грані творчої особистості. Львів, Афіша, 2008. 159 с.
- Каліберда Сергій. Органи Львова і Галичини, історія та сучасність. Львів: "Апріорі", 2014. 448 с.
- Кияновська Л. Еволюція галицької музичної культури ХІХ - ХХ ст.. Тернопіль: Астон, 2000. 339 с.
- Котюк Б. Оргáни у Львові та Україні. Українська музика : науковий часопис. Львів, 2015. Число 4 (18). С. 115-119.
- Мазепа Л. З. Документальні пам’ятки про Музичне братство у Львові XVI-XVII ст.. Записки Наукового Товариства ім. Т. Г. Шевченка : праці музикознавчої комісії. Львів, 1993. Т. CCXXVI. С. 199-222.
- Мазепа Л. З. Шлях до музичної Академії у Львові [у 2 т.http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r2010-t47/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r2010-t47-s73-108/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r2010-t47-s73-108.pdf">http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r2010-t47/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r2010-t47-s73-108/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r2010-t47-s73-108.pdf