МУЗЕЙ І ГРОМАДЯНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СТУДЕНТІВ

У Кременецькому краєзнавчому музеї відбувся Другий науково-методичний семінар «Музей як засіб формування громадянської компетентності у здобувачів освіти в Україні». Він був присвячений 131 річниці з Дня народження українського державного діяча доби УНР та на еміграції Романа Бжеського.

До пленарного та секційного засідання було подано 20 доповідей з очними та онлайн-виступами.

Відкрив семінар директор Кременецького краєзнавчого музею, здобувач третього рівня Кременецької гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка Андрій Левчук доповіддю «Освітня концепція Кременецького краєзнавчого музею як основа для формування громадянської компетентності у здобувачів освіти».

Доктор педагогічних наук, завідувач кафедри теорії та методики фізичної культури Сумського державного педагогічниого університету імені А.С.Макаренка, професор Петро Рибалко охарактеризував проблему «Формування та розвитку предметних компетентностей здобувачів освіти на уроках фізичної культури».

Конкретну тематику семінару «Локальна історія як засіб формування громадянської компетентності на прикладі постаті Романа Бжеського» озвучила доктор історичних наук, завідувач кафедри історії та методики навчання Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім.Тараса Шевченка, професор Ірина Скакальська. Її продовжив кандидат медичних наук, директор Кременецького медичного фахового коледжу ім. Арсена Річинського Петро Мазур темою «Роман Бжеський в концтаборі Береза Картузька».

Педагогічну спрямованість мали виступи «Музей як засіб формування громадянської позиції у здобувачів вищої освіти» (Любов Кравець, кандидат педагогічних наук, доцент, Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія ім. Тараса Шевченка), «Музейна педагогіка як чинник розвитку громадянської ідентичності здобувачів освіти» (Олександр Повар, директор музею історії освіти «Волинські Афіни» Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка, викладач історії Фахового коледжу Академії), «Педагогічна підтримка обдарованої учнівської молоді: досвід європейських країн» (Ірина Чистякова, кандидат педагогічних наук, професор, завідувач аспірантури та докторантури Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка), «Формування громадянської компетентності через громадянську та історичну освітню галузь: сучасні підходи та виклики» (Ірина Мороз, вчителька Кременецької ЗОШ І–ІІІ ст. №1 ім. Галини Гордасевич; Василь Мороз, вчитель НВК «ДНЗ – Кременецька ЗОШ І –ІІІ ст. № 5»), «Формування загальних уявлень про фізичну культуру. Її значення в житті людини» (Сергій Харченко, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри фізичного виховання Сумського національного аграрного університету), «Формування громадянських компетентностей на заняттях фізичною культурою» (Ірина Самохвалова, доктор філософії, доцент кафедри фізичного виховання Сумського національного аграрного університету), «Методика проведення тематичних уроків в експозиційному залі «Етнографія» Кременецького краєзнавчого музею» (Наталія ФЕДОРУК, науковий співробітник Кременецького краєзнавчого музею) та «Волинське сакральне мистецтво як елемент національної ідентичності та його значення у формуванні громадянської компетентності» (Ярослав Жупанюк, старший науковий співробітник Кременецького краєзнавчого музею).

Музейна тематика була предметом виступів директора Державного історико-культурного заповідника м.Дубно Леоніда Кічатого, який презентував тему «Перший міжрегіональний проєкт 2025 року «Музейні студії». Культурна спадщина музейних установ м. Кременця та м. Дубно»; головного зберігача фондів Кременецького краєзнавчого музею Оксани ПАВЕЦЬ, яка ділилася досвідом «Формування фондової колекції державного діяча доби УНР та на еміграції Романа Бжеського у Кременецькому краєзнавчому музеї»; наукового співробітника Кременецького краєзнавчого музею Анатолія Василюка, що ознайомив з «Реекспозицією залу Другої світової війни Кременецького краєзнавчого музею», та кандидата філологічних наук, доцента Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка Олега Василишина, який розповів про «Автографи кременецької поетеси Галини Гордасевич».

На семінарі мали слово представники молодої студентської науки Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім.Тараса Шевченка. Здобувачка 41-І групи факультету дошкільної і початкової освіти, історії та мистецтв Софія Діхтярук здійснила характеристику «Науково-публіцистичної спадщини Романа Бжеського та її значення для сучасної історичної науки». Її доповнили колеги по факультету, третьокурсниці Анастасія Пітик – «Дослідженням громадянської компетентності в українській педагогічній науці» та Ірина Киричук – аналізом «Методів застосування музейної педагогіки на уроках історії: інтерактивних екскурсій, віртуальних турів, проєктної діяльності», а також здобувач другого (магістерського) рівня Академії Іван Микитюк, який розглядав «Літературно-публіцистичні твори інтелігентів Західної Волині (1920–1930-ті рр.)».

Науковий керівник молодих дослідників – доктор історичних наук, професор Ірина Скакальська. 

muzeum


Надрукувати