НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА СТУДЕНТІВ-БІОЛОГІ В та ЕКОЛОГІВ

Для майбутнього вчителя біології та географії дуже важливим є наявність не лише ґрунтовної теоретичної підготовки, а й набуття практичних навичок, які б він міг застосовувати в освітньому процесі освітніх закладів. Протягом вересня проходив захист літньої навчально-польової  практики студентів біолого-екологічних спеціальностей Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім.Тараса Шевченка.

Навчально-польова практика з біорізноманіття (керівник – доцент Неля Цицюра) для здобувачів вищої освіти спеціальності «Біологія та здоров’я людини» ОПП «Біологія та здоров’я людини. Географія» є обов’язковою частиною освітнього процесу, де здобувачі завершують вивчення, закріплюють і поглиблюють знання, отримані на лекціях і лабораторних заняттях з ОК «Ботаніка  з основами фітогеографії», ОК «Зоологія з основами еволюційного вчення», «Загальна екологія». 

Програмою практики передбачено вивчення основних представників рослинного та тваринного світу району проходження практики, видів рослин і тварин, які потребують охорони. Завданнями практики є оволодіння методами визначення ботанічного та зоологічного матеріалу, вміння давати біолого-екологічну характеристику рослин, грибів, лишайників та тварин, їх способу життя, розкриття причин скорочення біологічного різноманіття на сучасному етапі розвитку біосфери, розгляд конкретних заходів по збереженню і відновленню біорізноманіття.

База практики – кафедра біології, екології та методик їх навчання, оранжерея КОГПА, Кременецький ботанічний сад, Національний природний парк «Кременецькі гори» та місцевість м. Кременця і його околиць. Офіційною основою для проходження практики поза межами Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка є договори між установами, що визначають порядок її організації та проведення.

Програма навчальної дисципліни включає проведення 8 занять у різних локаціях. Так, місцем ознайомлення з метою, змістом та завданнями практики та інструктажем з техніки безпеки була кафедра біології, екології та методики їх викладання КОГПА ім. Тараса Шевченка. Біорізноманіття декоративних культурфітоценозів розглядали в розарії та оранжереї Академії та Кременецькому «Парку культури та відпочинку ім.Т.Шевченка», а біорізноманіття культуро-та  агрофітоценозів – у Кременецькому ботанічному саду. Про минуле та сучасне біорізноманіття Кременеччини та причини зміни біорізноманіття йшлося у стінах Кременецького краєзнавчого музею та Кременецького ботанічного саду. Біорізноманіття листяного та соснового  лісу, а також лук та лучно-степових схилів і степових останців аналізувалося в Національному природному парку «Кременецькі гори» ( г. Бона, г.Страхова, Дівочі Скелі). В Національному природному парку «Кременецькі гори» та Кременецькому ботанічному саду закріплювали знання про інвазійні види та їх вплив на біорізноманіття, про інтродукцію та акліматизацію рослин, про рідкісні, реліктові та ендемічні види Кременецьких гір.

Навчально-польова практика з ботаніки та зоології для студентів спеціальності «Біологія та здоров’я людини» здійснювалася у 13-Бс та 21-Б академічних групах. Дана навчально-польова практика є обов’язковою частиною навчального процесу, на якій здобувачі освіти завершують вивчення, закріплюють і поглиблюють знання, отримані на лекціях, теоретичних та практичних заняттях із навчальних дисциплін «Ботаніка», «Зоологія». 

Практика тривала два тижні. На вивчення дисципліни відводиться 180 годин, що складають 6 кредитів ECTS. Мета навчальної загально-екологічної практики – ознайомити студентів з видовим складом рослин і тварин Кременецького горбогір’я; навчити розрізняти у природі й описувати живі об’єкти рослинного та тваринного світу на рівні організму; навчити польових і камеральних методів дослідження рослин і тварин; навчити виготовляти та збирати гербарії, колекції рослин і різних груп безхребетних та фіксації матеріалів хребетних тварин.

Заходи, необхідні для досягнення мети і завдань практики: екскурсії у природі; тематичні аудиторні заняття; самостійна робота по збиранню та виготовленню ботанічних і зоологічних колекцій, спостереження за представниками рослинного та тваринного світу.

Навчальна практика студентів проходила на базі кафедри біології, екології та методики їх викладання, Національного природного парку «Кременецькі гори», Кременецького ботанічного саду. Керівники практики – доценти Оксана Галаган (ботаніка) та Ольга  Кратко (зоологія).

 Під час проведення навчальної ландшафно-екологічної практики студенти  спеціальності  «Екологія» вивчали різноманітність ландшафтів території НПП «Кременецькі гори» та Кременецького ботанічного саду,  здійснювали ландшафтно-екологічну оцінку стану парку та визначали екосистемні  послуги деревних насаджень  Білокриницького дендропарку.

Вивчення різноманітності ландшафтів території НПП «Кременецькі гори» здійснювали на прикладі геологічних пам’яток природи «Скелі Словацького», «Данилова гора», «Божа Гора» та «Гора Уніас». Особливості болотних ландшафтів вивчали  на прикладі «Білокриницького карбонатного болота», водних ландшафтів  –  на прикладі гідрологічних пам’яток природи «Джерело Св. Анни», «Джерело Корито» та ландшафтів річки Вірлянка.

Оцінку екосистемних послуг деревних насаджень  студенти здійснювали за допомогою програмного забезпечення і-Tree Eco. В ході польових досліджень збирали морфометричні   дані рослин (загальну висоту дерева, діаметр та висоту стовбура, ширину крони та відсоток відсутньої її частини, кількість світла, що потрапляє на крону рослини). За допомогою цифрового додатку і-Tree Eco генерували звіт, у якому представлено характеристику дерев досліджуваної  території, покриття зеленими зонами та листкову площу,  показники частини екосистемних послуг досліджуваних рослин (поглинання та зберігання вуглецю, продукування кисню, запобігання поверхневим стокам) та  вартість екосистемних послуг у грошовому еквіваленті. Керівники  практики – доценти Ольга Дух та Олена Тригуба.

 Навчальна практика на підприємствах та в установах складається із самостійної дослідницької роботи студентів, а також із ознайомлення практикантів з технологічними процесами, що відбуваються на виробництві або в установі, які в подальшому завершуються узагальнюючими бесідами з керівниками. Офіційною основою для проведення практики студентів є угода на практику, яка складається між академією та підприємством, установою або організацією. Контроль за роботою студентів під час практики здійснює керівник практики від академії.

 Під час проходження цієї практики спеціалісти-практики проводять консультації з питань, які стосуються специфіки виду виробництва та управління екологічною діяльністю на основі власного досвіду певного підприємства або організації.

Навчальна практика на підприємствах та в установах для студентів зі спеціальності «Екологія» денної форми навчання відповідно до навчального плану проводиться на IІІ курсі у VI семестрі навчання у три етапи. Організаційно-підготовчий етап включає ознайомлення  з програмою     практики і проведення інструктажу з техніки безпеки на кафедрі біології, екології та методик їх навчання КОГПА ім. Тараса Шевченка. У ході основного етапу розглядалися природно-кліматичні умови Національного природного парку «Кременецькі гори», історія створення та характеристика структури парку, ознайомлення з матеріалами ландшафтної таксації насаджень, роль відділу еколого-освітньої роботи і господарського забезпечення та рекреаційного благоустрою парку,  план науково-дослідної роботи на нинішній рік і роль еколога-фахівця в даній організації; природно-кліматичні умови Кременецького ботанічного саду,  історію створення та характеристику структури ботанічного саду, ознайомлення з матеріалами ландшафтної таксації насаджень, план науково-дослідної роботи на нинішній рік та роль еколога-фахівця в даній організації; загальна характеристика природних умов філії «Кременецьке лісове господарство»., історія створення та характеристика структури Державного спеціалізованого підприємства «Ліси України», ознайомлення з матеріалами ландшафтної таксації насаджень, роль філії «Кременецьке лісове господарство» як секторів екологічної освіти і рекреаційного благоустрою, план роботи на нинішній рік, роль еколога-фахівця в даній організації; історія створення та характеристика структури управління екології та природних ресурсів в Тернопільській обласній державній адміністрації, природні ресурси          Тернопільської          області, регулятивна діяльність та стан довкілля і роль еколога-фахівця в даній організації. Всі ці питання розглядалися у відповідних локаціях. Підсумковий етап – обробка зібраних матеріалів, підготовка звіту та публічний захист звіту з практики – проходить на кафедрі

біології, екології та методик їх навчання академії. Керівник практики – старший викладач Ілона Михалюк.

bio pr 1

bio pr 2

bio pr 4

bio pr 5


Надрукувати