"Septem Sacramenta" Франца Ліста: особливості інтерпретації християнської догматики в музиці

DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-2.04

Ольга Зосім, доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри музичного мистецтва ННІ "Донецька державна музична академія імені С. С. Прокоф’єва" Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського (м. Київ, Україна)

У статті зазначено, що "Septem Sacramenta" Франца Ліста є унікальним твором, в якому митець звернувся до християнської догматики, а саме втілив у музиці теологічний концепт семи християнських таїнств. Твір має 7 частин: I. Baptisma. II. Confirmatio. III. Eucharistia. IV. Poenitentia. V. Extrema unctio. VI. Ordo. VII. Matrimonium. Зауважено, що обраний композитором до кожної частини латинський текст відсилає до змісту таїнства.

Досліджено, що у з усіх творів релігійної тематики "Septem Sacramenta" не пов’язаний з богослужінням у літургічному або паралітургічному аспектах та не пов’язаний із сакральними текстами. Також цей твір не є зразком релігійної музики повчального або наративного типу на кшталт ораторій або опер на біблійні сюжети. Твір має суто догматичний зміст, і в цьому полягає його унікальність.

Підкреслено, що "Septem Sacramentа" Ф. Ліста має виконавську традицію, серед доступних у мережі записів виділимо два. Перша інтерпретація була здійснена 1991 року Угорським державним оркестром під орудою Іштвана Замбо (István Zámbó) та Чоловічим хором угорської армії, і це виконання є академізованою інтерпретацією лістівського твору, який склався у виконавській практиці ХХ століття. У виконанні "Ensemble Gilles Binchois" (керівник – Домінік Веллар (Dominique Vellard)) 2022 року відтворено виконавську традицію ХІХ століття: замість органу звучить фісгармонія, а вокальна складова спирається на традиції середньовічно-ренесансного типу виконання, яка є базовою для цього колективу, що спеціалізується на старовинній музиці.

Ключові слова: Франц Ліст, музичний твір, християнська тематика, інтерпретація.

Повний текст PDF

Література:

  • Гарькава І. О., Зосім О. Л. Християнські ідеї та образи у творчості Юрія Іщенка: монографія. Київ: Видавництво Ліра-К, 2023. 224 с.
  • Клокун О. Смислоутворення в ситуативних модусах церковної музики. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Вип. 60: Теоретичні та практичні аспекти музичного смислоутворення. С. 180-188.
  • Pesce D. Liszt’s Final Decade. Rochester: University of Rochester Press, 2014. 369 p.
  • Pesce D. The "individual" in Johann Friedrich Overbeck’s and Franz Liszt’s Seven Sacraments. Studia Musicologica. 54. Issue 4. (December 2013). Р. 339-356.

Надрукувати