Influence of Christian Symbols on Hutsul Artistic Metal Products

Vitalii Horodetskyi, Senior Lecturer at the Department of Methods of Teaching Fine and Decorative Arts and Design at the Educational and Research Institute of Arts of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Academic advisor: Makohin Hanna Vasylivna (Ivano-Frankivsk, Ukraine)

DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-5.01

The article shows that the process of integration of sun-worshiping symbols into Christian symbolism in the Hutsul region demonstrates cultural syncretism. The Hutsuls, who preserved ancient pagan beliefs, adapted these symbols to the new religious system. It is noted that in the traditional culture of artistic metalworking, a special place is occupied by signs dedicated to the Earth, Water and the Sun, of which the symbols of the Sun are the most common. It is noted that the preservation of ancient pagan beliefs among the Hutsuls can be traced back to the traditions of building and decorating their homes. It is substantiated why the cross, often with elements of sunlight, became part of Christian practices, while maintaining a connection with solar symbols. It is noted that examples of Christian-pagan syncretism of the Eastern Byzantine-Ukrainian rite are Hutsul metal jewelry, such as "cheprags" and "zgardas", which symbolize the sun and can be interpreted as symbols of eternity and divine perfection in Christianity. The author analyzes the ornamentation of Hutsul jewelry, which indicates that Christian symbols formed a unique traditional culture of metal art in the Carpathian region.

Keywords: Hutsul region, jewelry, metal, cross, symbolism, traditions, paganism, Christianity.

Full text PDF

Література:

  • Бова В. Символізм християнсько-язичнецького синкретизму у культурному житті українців.  Наукові  записки  Національного  історико-етнографічного заповідника  "Переяслав" : збірник наукових статей. Переяслав-Хмельницький, 2018.  Вип. 14 (16).  С. 102-111. 
  • Боньковська С. Гуцульське мосяжництво і проблеми його розвитку. Історія Гуцульщини. Т. 6.  Львів: Логос, 2001. С. 368-374.
  • Боньковська С. Художні традиції гуцульського мосяжництва. Записки НТШ ім.  Т.  Шевченка. Т. ССХХІІІ. Праці секції етнографії та фольклористики. Львів, 1992. С. 115-126.
  • Боньковська С. Художній метал. Етногенез та етнічна історія населення Українських Карпат: у 4х т. Т. 2. Етнологія та мистецтво. Львів, 2006. С. 727-751.
  • Грабчук, М. Особливості східного візантійсько-українського обряду в гуцулів. Українське релігієзнавств. № 9. С. 43-49.
  • Кожолянко, О. Збереження язичницького світогляду в українців-гуцулів у кінці ХХ – на початку XXI століття. Матеріали до української етнології. Київ, 2013. Вип. 12 (2013). С. 14-18.
  • Кузенко П. Еволюція знаку хреста в процесі культуро творення. Художня культура. Актуальні проблеми : збірник  наукових  праць. Київ, 2007. Вип. 14. С. 609-617.
  • Роль символу, знака, міфу в професійному декоративному мистецтві України на межі ХХ–ХХІ століть / З. Чегусова. Українське мистецтвознавство: збірник  наукових  праць. Київ, 2008. Вип. 8. С. 146-151.
  • Савчук Г. З історії українських жіночих прикрас. Записки НТШ ім.  Т.  Шевченка.  Т. ССХХІІІ. Праці секції етнографії та фольклористики. Львів, 1992. С. 127-136. 
  • Станкевич М. Структури художнього тексту хреста. Українська хрестологія : спец. випуск НЗ. Львів, 1997. С. 7-20.
  • Ткачук Я., Кубик М. Гуцульські прикраси. Джерело доступу : http://surl.li/rsrwl. Дата звернення : 15.03.2024. 
  • Фединчук О.  Специфіка прикрас у традиційному одязі румунів Буковини. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2017. Вип. 17. С. 110-117.
  • Франк І. Нагрудні прикраси Гуцульщини в контексті збереження та розвитку народних традицій. Народознавчі зошити. № 5 (137), 2017. С. 1169- 1172.
  • Юсипчук Ю. Різьблення та металірство на Гуцульщині у першій половині ХІХ століття. Народознавчі зошити. № 5 (143), 2018. С. 1168-1175.