DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-3.10
Dmytro Synenkyi, Senior Lecturer at the Department of Art Disciplines and Methods of Teaching, Kremenets Taras Shevchenko Regional Humanitarian and Pedagogical Academy (Kremenets, Ukraine)
Olena Tymkiv, Lecturer at the Professional College of Kremenets Taras Shevchenko Regional Humanitarian and Pedagogical Academy (Kremenets, Ukraine)
The article is devoted to the relevance of developing students' artistic abilities through plein air painting. The authors substantiate the historical importance of plein air as one of the most common methods of art that promotes the active development of creative thinking, self-expression and figurative perception of nature. It is noted that plein air painting allows artists to work outdoors, convey natural light, colors, and shapes of nature, and develop their artistic skills. The pedagogical conditions necessary for the formation of a sense of form, color and space while working in the open air are described. The sequence of work in the open air is systematized, in particular, the importance of analyzing the object being painted, studying its features and proportions is emphasized. It is noted that the analysis of plein air works of famous and contemporary masters influences the enrichment of the experience of a higher education student, understanding of methods and techniques of work, as well as the formation of a visual series.
Key words: plein air painting, pedagogical conditions, creativity, technique, higher education students.
Full text PDF
Література:
- Вікіпедія. Джерело доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80 (дата звернення: 3.04.2024).
- Коваленко Є. В. Характеристика основних естетичних параметрів імпресіоністичної техніки у пленерному живописі. Гілея: науковий вісник: збірник наукови праць. Київ., 2014. Вип. 86. С. 253-256.
- Лоза Н. Інтерв’ю. Джерело доступу: https://www.youtube.com/watch?v=pwjxyvTGLeg (дата звернення: 05.04.2024).
- Сухенко В. Літня практика з рисунка на факультеті образотворчого мистецтва (І курс). Українська академія мистецтва.Київ, 2004. Вип. 11. С. 153-162.
- Черватюк В. О. Методичні рекомендації з пленерного живопису для молодих художників. Українська академія мистецтва. Київ., 2013. Вип. 21. С. 44-51.
- Черватюк В. О. Пленерний живопис – невідʼємна складова художньої освіти. Мистецька освіта. Київ., 2010. С. 403-409.