Ethnographic Educational Component as Part of the Educational Process in Pedagogical Higher Education Institutions and as a Space for Spiritual and Intellectual Development of the Personality in Modern Conditions

DOI: https://doi.org/10.37835/AMS-2024-17-18-04-3.00

Tetiana Betsenko, Doctor of Philology, Professor at Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (Sumy, Ukraine)

The article focuses on the ethnic component (ethnology) as a component of the educational process and a spiritual core. The priorities of the national (ethnological) potential in the educational space for the establishment of Ukraine as a state on a global scale are outlined. The role of ethnology as an educational component for the spiritual and intellectual development of the future teacher is clarified. The volume of ethnographic material that should serve the national self-identification of individuals is determined.

The author emphasizes the need to preserve and disseminate national traditions, cultural heritage and folk pedagogy for the spiritual and intellectual development of the individual. Attention is drawn to the need to intensify the folklore approach in educational institutions, in particular pedagogical ones, in order to form students' national identity.

Keywords: education, folklore, spiritual and intellectual development, teacher.

Full text PDF

Література:

1. Беценко Т. Магія та лікувальна енергетика рідного слова. Наше життя. 2020. №9. С. 31-30

2.Богуш А. М., Лисенко Н. В. Українське народознавство в дошкільному закладі : 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : Вища шк., 2002. 407 с.

3.Бурій В. М. Народно-православний календар. Черкаси: Вертикаль, 2009. 95 с.

4.Войтович В. М. Міфи та легенди давньої України: 2-ге, вид. доповн. Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2014. 464 с.

5. Войтович В. М. Українська міфологія. Київ: Либідь. 2002. 662 с.

6. Воропай О. Звичаї нашого народу: етнографічний нарис: в 2 т. Київ: Оберіг, 1991. 456 с., 448 с.

7. Енциклопедичний словник символів культури України: 5-е вид. / за заг. ред. В. П. Коцура, О. І. Потапенка, В. В. Куйбіди. Корсунь-Шевченківський: ФОП Гавришенко В. М., 2015. 912 с.

8.Історія української культури. Українське народознавство: частина 1. Теоретичний матеріал. Питання, завдання, тести для перевірки навчальних досягнень курсантів. Навчально-методичний посібник / Укладач І. І. Романько. Кіровоград: КЛА НАУ, 2016. 96 с.

9.Єрмоленко С. Я. Мовно-естетичні знaки укрaїнської культури. Київ: Інститут укрaїнської мови НAН Укрaїни, 2009. 

10.Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури : словник-довідник. Київ: Довіра, 2006. 703 с.

11. Ковальчук О. В. Українське народознавство : книга для вчителя. Київ: Освіта, І994. 174 с. 

12.Лемко Г. Народознавство як засіб виховання особистості. Джерело доступу: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_3/48.pdf (дата звернення: 17.09.2023).

13.Лисенко Н. В. Етнопедагогіка дитинства: навч.-метод. посіб. Київ: Видавничий Дім "Слово", 2011. 718 с.

14.Лозинська Є. Ф. Українське народознавство дітям дошкільного віку: мет. посіб. для дошк. закл. Львів: Оріяна-Нова, 2008. 208 с.

15.Лозко Г. Українське народознавство: 2.вид., доп. та перероб. Київ: АртЕк, 2004. 472 с.

16.Народознавство / С. П. Павлюк. Енциклопедія Сучасної України / редкол. І. М. Дзюба, та ін. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. Джерело доступу: https://esu.com.ua/article-71150 (дата звернення: 17.09.2023).

17.Петренко Л. Народознавчий аспект у змісті підготовки та етнокультурної діяльності майбутніх фахівців. Джерело доступу: http://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/275574/270724 (дата звернення: 17.09.2023).

18.Пєхота О. М., Кіктенко А. З., Любарська О. М., Нор К. Ф. та ін. Освітні технології. К. 2002.

19. Сапіга В. К. Українські народні свята та звичаї. Київ : Знання України. 1993. 112 с.

20.Скуратівський В. Місяцелік. Український народний календар. Київ : Мистецтво, 1993. 208 с.

21. Українське народознавство: навч. пос./ За ред. С. П. Павлюка, Г. Й. Горинь, Р. Ф. Кирчіва. Львів: Фенікс, 1994. 608 с.

22.Шалашна Н., Баклашова Т. Народознавство як інтегративна складова змісту викладання історичних дисциплін у вищій школі. Джерело доступу: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/05/19.pdf (дата звернення: 17.09.2023).

23.Царьова І. В. Етнокультурна семантика в обрядовій фразеології східнослобожанських говірок: монографія. Дніпропетровськ : Інновація, 2015.